دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
نگرشی نو به سیاست فرهنگی و خوانش‌های گوناگون

«نگرشی نو به سیاست فرهنگی» عنوان اثری از نعمت‌الله فاضلی و مرتضی قلیچ است که با زیر عنوان «سیاست‌ فرهنگی از دیدگاه مطالعات فرهنگی» به زودی منتشر خواهد شد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، قلمرو سیاستگذاری فرهنگی یعنی همان عرصه تولید، توزیع، مصرف و بازنمایی نمادها به‌خودی‌خود از عمده‌ترین مسایل و چالش‌های زندگی اجتماعی به شمار می‌آید.

بحث سیاست‌‌گذاری فرهنگی نه‌تنها از دیدگاه عملی دارای گستردگی و مشکلات گوناگون است، بلکه از حیث نظری نیز با موانع و معماهای پیچیده‌ای روبه‌روست. همان‌طورکه در فصل نخست این کتاب شرح داده می‌شود، برخی نظریه‌پردازان معتقدند فرهنگ برخلاف عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی، عرصه‌ای نیست که بتوان آن را برنامه‌ریزی و مدیریت کرد؛ زیرا عرصه فرهنگ، عرصه احساسات، عواطف، ارزش‌ها و محل بروز عاملیت انسان‌هاست. این عرصه از راه‌های مختلف در مقابل ساختارها و اعمال اقتدارگرایانه مقاومت می‌کند. از این دیدگاه دخالت بیشتر دولت در حوزه فرهنگ، موجب سیاسی شدن کنش‌های مردم می‌شود. همچنین برخی استدلال می‌کنند که پیش‌بینی در حوزه فرهنگ امکان‌پذیر نیست، درنتیجه، امکان کنترل و مدیریت آن نیز منتفی است.

بر اساس یافته‌های این کتاب، مفاهیم «فرهنگی‌سازی» و «سیستم فرهنگی‌شده» نشانگر ارزش مطالعات برنامه‌ریزی و به‌کارگیری برنامه‌ریزی در جوامع سراسر جهان است. از طریق در کنار هم قراردادن‌ اصول برنامه‌ریزی و فرهنگ و شکل‌دهی رابطه‌ای سودمندتر، ارزش شناخته‌نشده «فرهنگ» می‌تواند به تغییر ساختار برنامه‌ریزی کمک کند. برای رسیدن به این هدف در این کتاب، یک الگوی برنامه‌ریزی مبتنی بر فرهنگ و «سیستم برنامه‌ریزی فرهنگی‌» ارایه می‌شود. 

محققان کتاب نتایج یافته‌های خود را در 9 فصل با عنوان‌های بنیان‌های نظری و ضرورت‌های عملی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی، مطالعات فرهنگی و سیاست فرهنگی، سیاست فرهنگی ابزاری و سیاست فرهنگی انتقادی، ایدئولوژی و سیاست فرهنگی، گفتمان‌ها و انواع سیاست فرهنگی، سیاست‌ فرهنگی در کشورهای اروپایی و غرب، جهانی‌شدن فرهنگ و گفتمان‌های سیاست فرهنگی، سیاست فرهنگی در ایران معاصر از چشم‌انداز مطالعات فرهنگی و برنامه‏ ریزی فرهنگی برای توسعه شهری و شهرهای خلاق جای داده‌اند. 

 از این‌رو، مخاطبان کتاب ضمن یافتن جواب‌هایی برای پرسش از مطالعات فرهنگی با مطالبی مانند نقد پوپولیسم فرهنگی، نمونه‌ای از سیاست فرهنگی ابزاری، ایدئولوژی‌های سیاست فرهنگی، اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی‌ و دشواری‌های پژوهش تطبیقی در زمینه سیاستگذاری هنرها آشنا می‌شوند. 

انتشارات تیسا تصمیم دارد نخستین چاپ کتاب «نگرشی نو به سیاست فرهنگی» را در 415 صفحه به‌زودی منتشر ‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط